Pressemeddelelse

Stjerner og kranier: nyt ESObillede viser en uhyggelig tåge i natten

30. oktober 2020

Denne tågeindhyllede rest af en for længst afdød stjerne, med plads i Havuhyrets bug, har en ubehagelig lighed med et kranium, som hænger frit i rummet. Billedet er opsnappet i utrolige detaljer af ESOs Very Large Telescope (VLT), i dette nye billede i uhyggelige blodskudte farver. Det er en planetarisk tåge, og det er den første, som kendes, hvor den indeholder et par tætforbundne stjerner, som omkredses af en tredje fjernere stjerne.

Kranietågen, også kendt som NGC 246, befinder sig omkring 1600 lysår borte fra os på Jorden, i stjernebilledet Cetus (Havuhyret). Tågen blev dannet, da en stjerne som Solen udstødte sine ydre lag på et tidspunkt i dens ældre dage. Tilbage blev så den nøgne kerne i form af en hvid dværgstjerne - en af de to stjerner, som kan ses lige i centrum af NGC 246.

Selvom tågen her har været kendt i århundreder, var det først i 2014 at astronomerne med ESOs VLT opdagede, at den hvide dværg og dens ledsager skjuler en tredje stjerne i hjertet af Kranietåen. Den stjerne, som ikke er synlig på dette billede, er en svagtlysende rød dværgstjerne tæt ved den hvide dværg i en en afstand på omkring 500 gange afstanden imellem Jorden og Solen. Den røde og den hvide dværg kredser om hinanden, og den fjernere stjerne kredser så om de to i 1900 gange afstanden imellem Jorden og Solen. Til sammen gør de tre stjerner NGC 246 til det første kendte tilfælde af en planetarisk tåge med det, som kaldes et hierarkisk tredobbelt stjernesystem i centrum.

Billedet er optaget med instrumentet FORS 2 på ESOs VLT i Chiles Atacamaørken, og det er sammensat af lys, som udsendes i nogle snævre bølgelængdeområder, som hører til hydrogen- og oxygengas. Observationer at lys, som usendes fra udvalgte grundstoffer hjælper med til at afsløre en mængde om et objekts kemiske og strukturelle sammensætning. Det nye billede her af Kranietågen viser, hvor NGC 246 er rig på eller fattig på hydrogen (den røde farve) og oxygen (afbildet i lyseblå).

Billedet her er uvalgt til at være en del af ESO Cosmic Gems programme; et formidlingsinitiativ, som skal skaffe billeder af interessante, spændende eller blot flotte objekter med brug af ESOs teleskoper til glæde for uddannelse og formidling til offentligheden. I programmet bruges tid på teleskoperne, som ikke kan anvendes til videnskabelige observationer. Dog gemmes alle de indsamlede data i ESOs videnskabelige arkiv, så forskere også kan få adgang til materialet.

Mere information

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. Australien er med som strategisk partner. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. På Paranal bliver ESO tillige vært for og operatør af Cherenkov Telescope Array South , som bliver Verdens største og mest følsomme gammastråleobservatorium. ESO er også en af de største partnere på Chajnantorhøjsletten, APEX ogi ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".