Tiedote

ESO allekirjoittaa sopimuksen ELT:n lasereista

18. joulukuuta 2017

ESO on allekirjoittanut sopimuksen TOPTICA:n (saksalainen fotoniikkayhtiö) kanssa ESO:n Extremely Large Telescope eli ELT:n adaptiivisen optiikan systeemin lasereiden valmistamisesta. TOPTICA [1] on yritys kanadalaisen MPB Communications Inc.-yhtiön (MPBC) kanssa [2]. Yhtiö valmistaa ainakin neljä laseria ELT:hen [3], mitkä auttavat teleskooppia saavuttamaan ennennäkemättömän spatiaalisen erotuskyvyn optisella- ja infrapuna-alueella toimivalla kaukoputkella. ELT:n suunniteltu toiminnan aloitusvuosi on 2024.

ELT:hen tuleva adaptiivisen optiikan laserlaitteisto perustuu neljän laser-aputähden yksikköön (4LGSF) ESO:n Very Large Telescope eli VLT-kaukoputkessa. Adaptiivisen optiikan yksikkö, mikä käyttää 4LGSF:ää on jo osoittatunut saamaan aikaan hämmästyttävää parannusta VLT:n kuvan tarkkuuteen (eso1724). TOPTICA/MPBC Guidestar Alliance oli VLT:n laser systeemin rakentamisen pääasiallinen alihankkija (eso1613).

Adaptiivinen optiikka kompensoi Maan ilmakehän aiheuttaman kuvan tarkkuuden heikentymistä, jolloin tähtitieteilijät saavat otettua paljon tarkempia kuvia. Lasereita käytetään useiden keinotähtien tuottamiseksi korkealle Maan ilmakehään. Näitä valopisteitä käytetään valonlähteiden referensseinä, jotta adaptiivisen optiikan systeemi pystyy korjaamaan Maan ilmakehän turbulenssin aiheuttaman vääristyksen. Toisin kuin luonnolliset aputähdet laser-aputähdet voidaan sijoittaa minne tahansa ja siten adaptiivisen optiikan tehokkuus voidaan valjastaa käyttöön lähes koko taivaan alueella.

Paljon odotetut ELT:n tehokkaan adaptiivisen optiikan systeemin mahdollistamat havaintokohteet käsittävät kohteita mustista aukoista kaukaisen universumin nuorimpiin galakseihin.

Lisähuomioita

[1] TOPTICA on vastuussa laser systeemin suunnittelusta ja se on mukana laitteiston diodi ja taajuusmuuttaja teknologiasta. Työn tekee TOPTICA Projects GmbH, mikä on erikoistunut erityisiin laser-systeemeihin, kuten laser-aputähtiin.

[2] Erittäin tehokkaiden Raman kuituvahvistimien ja laserpumppujen rakentamisen suorittaa kanadalainen MPB Communications Inc. of Montreal. MPBC:llä on pitkä historia tehokkaiden Raman kuituvahvistimien valmistamisesta sukellusveneteollisuudelle kommunikointiin, sekä eri tieteellisiin sovelluksiin.

[3] ELT on suunniteltu käsittämään jopa kahdeksan laser-aputähteä tulevaisuudessa.

Lisätietoja

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on yksi maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, ALMA-teleskoopin pääyhteistyökumppaneista. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT -teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Linkit