Tiedote

ESOcast 222: Kymmenen kiehtovaa paradoksia Universumista

27. toukokuuta 2020

ESO:n teleskooppien verkosto työskentelee Universumin suurimpien ja syvällisimpien ajankohtaisten mysteerien parissa samalla edistäen ymmärrystämme Kosmoksesta. Tämä siitä huolimatta, että jopa noin 95% Universumista pysyttelee havainnoilta piilossa. Mitä kauemmaksi me kurkoitamme ja mitä enemmän löydämme uusia asioita teleskooppien ja teknologian avulla, niin sitä enemmän arvostamme Universumia ja sitä hallitsevia säännönmukaisuuksia. Siitä huolimatta maailmankaikkeudessa on useita asioita, joita emme ymmärrä.

Uusien havaintojen vertaaminen aikaisempiin teorioihin on tuonut esille outoja ja surrealistisia paradokseja todellisuuden luonteesta, siitä mistä Universumi on rakentunut, onko maailmankaikkeutemme vain yksi monista ja mitä aika itse asiassa oikein on?

Tässä ESOcastissa tarkastelemme kymmentä kaikkein kiehtovinta paradoksia Universumista ja niistä kumpuavia kysymyksiä matkallamme maailmankaikkeuden ymmärtämiseen.

Voit liittyä ESOcast:eihin iTunes:ssa tai tilata tulevat jaksot YouTube:ssa.

Useita muitakin ESOcast-jaksoja on nähtävissä tämän linkin takana.

Selvitä miten pystyt näkemään ja tekemään ESOcastien teksityksiä eri kielillä tai käännä tämä video YouTubessa.

Linkit