Tiedote

ESO kalenteri 2021 on nyt saatavilla

23. syyskuuta 2020

Vuoden 2021 editio yhdestä suosituimmista tuotteistamme ESO-kalenterista on nyt saatavilla ja sen voi ostaa verkkokaupasta ESOshopista ja ESO Supernova planetaario & vierailijakeskuksesta.

Kalenterin kansikuvassa on näyttävä tähtimaisema suhteellisen tuntemattomasta kohteesta eli Gum 15:sta, joka on tähtien peittämä tähtisumu. Kuvassa on myös yksi meitä lähimpänä olevista supernovajäänteistä, joka räjähti 11000-12300 vuotta sitten ja sijaitsee 800 valovuoden päässä kosmisesta kodistamme.

Maaliskuussa Linnunradan kirkas vyö kaartaa ALMA-antennien yläpuolella Chajnantorin tasangolla. Yksi Maata lähimmistä tähtien lastentarhoista, Orionin sumu, on valittu heinäkuun kuvaksi ja massiivinen 3-tonninen Extremely Large Telescope eli ELT-kaukoputken apupeilin peiliaihio on syyskuun tähtenä. Joulukuussa katsoja tuntee ajavansa ylinopeutta kohti galaksimme keskustaa taitavan valokuvaustekniikan ansiosta, jota on sovellettu Linnunradan kuvaan. Nämä ovat vain muutama kalenterin kohokohta, ja me kutsumme sinut tutustumaan ESO-kalenterin 2021 yksittäisiin sivuihin täältä.

Kalenterissa on yhteensä 14 sivua, ja se on saatavilla 9,50 eurolla ESOshopissa, mutta varasto on rajoitettu, joten älä viivyttele!

Linkit