Lehdistötiedote

VST-teleskooppi taltioi kolme kerralla

14. kesäkuuta 2017

Kaksi taivaan kuuluisaa asukasta jakaa näyttämön vähemmän tunnetun naapurin kanssa tässä valtavassa uudessa ESO:n VST-teleskoopin kolmen gigapikselin kuvassa. Kuvassa oikealla näkyy nimellä Sharpless 2-54 tunnettu himmeä, hohtava kaasupilvi. Ikoninen Kotkasumu on kuvassa keskellä ja Omegasumu vasemmalla. Tämä kosminen kolmikko koostaa vain osan valtavasta kaasun ja tomun kasaumasta, jossa uusia tähtiä herää eloon valaisemaan ympäristöään.

Sharpless 2-54 sekä Kotka- ja Omegasumut ovat jokseenkin 7000 valovuoden etäisyydellä. Ensimmäiset kaksi ovat Käärmeen tähdistössä (Serpens) ja kolmas Jousimiehen tähdistössä (Sagittarius). Tässä Linnunradan alueessa on valtava tähtiä muodostavasta aineesta koostuva pilvi. Kolme kaasusumua osoittavat, missä tämän pilven alueet ovat möykkyyntyneet yhteen ja romahtaneet muodostaen uusia tähtiä. Näiden vastasyntyneiden tähtien suurienergiainen valo saa ympäröivän kaasun hohtamaan valoa, jolla on vaaleanpunaisehko sävy osoituksena runsasvetyisistä alueista.

Kaksi tämän kuvan kohteista havaittiin samalla tavalla. Tähtitieteilijät havaitsivat ensin kirkkaita tähtijoukkoja sekä Sharpless 2-54:ssä että Kotkasumussa, tunnistaen myöhemmin laajat, suhteellisen himmeät joukkoja kapaloivat kaasupilvet. Sharpless 2-54:n tapauksessa brittiläinen tähtitieteilijä William Herschel huomasi aluksi sen kirkkaan tähtijoukon vuonna 1784. Nimellä NGC 6604 luetteloitu tähtijoukko (eso1218) näyttäytyy tässä kuvassa kohteen vasemmalla puolella. Siihen liittyvä hyvin himmeä kaasupilvi säilyi tuntemattomana 1950-luvulle, jolloin amerikkalainen tähtitieteilijä Stewart Sharpless huomasi sen National Geographic–Palomar Sky Atlas -tähtikartaston valokuvissa.

Kotkasumun ei tarvinnut odottaa yhtä kauaa ennen sen koko upeutta alettiin arvostaa. Sveitsiläinen tähtitieteilijä Philippe Loys de Chéseaux havaitsi ensin sen kirkkaan tähtijoukon NGC 6611 vuonna 1745 tai 1746 (eso0142). Pari vuosikymmentä myöhemmin ranskalainen tähtitieteilijä Charles Messier havaitsi tätä taivaan aluetta ja kirjasi ylös siellä havaitsemansa sumumaisuuden kohteeksi Messier 16 vaikuttavassa luettelossaan (eso0926).

Mitä Omegasumuun tulee, de Chéseauxn onnistui havaita sen selvempi hohde ja kirjasi ylös asianmukaisesti sen sumuksi vuonna 1745. Koska sveitsiläisen tähtitieteilijän luettelo ei milloinkaan saavuttanut suurempaa kuuluisuutta, Messierin uusi havainto Omegasumusta vuonna 1764 johti sen nimeämiseen ranskalaisen suositun yhteenvedon 17. kohteeksi Messier 17 (eso0925).

Tämän kuvan havainnot otettiin ESO:n VST-teleskoopilla (VLT Survey Telescope), joka sijaitsee ESO:n Paranalin observatoriolla Chilessä. Lopullinen valtava värikuva koostettiin yhdistämällä kymmeniä kuvia, joista jokainen oli 256 megapikselin kokoinen, teleskoopin suuren formaatin OmegaCAM-kameralta. Pitkällisen työstämisen lopputuloksena on 3.3 gigapikselin kuva, joka on yksi suurimmista ESO:n milloinkaan julkaisemista kuvista.

Lisätietoa

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on yksi maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, ALMA-teleskoopin pääyhteistyökumppaneista. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista E-ELT -teleskooppia (European Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Linkit

Matkapuhelin: +358 440 121 971

Puh.: +49 89 3200 6655
Matkapuhelin: +49 151 1537 3591
Sähköposti: rhook@eso.org

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1719.

Tiedotteesta