Lehdistötiedote

Ensimmäiset ELT-teleskoopin pääpeilin osat on valettu onnistuneesti

9. tammikuuta 2018

Ensimmäiset ESO:n ELT-teleskoopin (Extremely Large Telescope) pääpeilin kuusikulmaiset palat on onnistuneesti valettu saksalaisen SCHOTT-yrityksen tuotantolaitoksella Mainzissa. Nämä palat muodostavat osan ELT:n 39-metrin pääpeilistä, johon tulee valmiina kaikkiaan 798 palaa. ELT tulee olemaan maailman suurin optinen teleskooppi ensivalonsa aikaan vuonna 2024.

ESO:n ELT-teleskoopin 39-metrin pääpeili tulee olemaan reilusti suurin milloinkaan optiseen ja infrapunateleskooppiin tehty. Tällainen jättiläinen on liian suuri tehtäväksi yhdestä lasinpalasta, joten se koostuu 798 kuusikulmaisesta palasta, joista kukin on halkaisijaltaan 1.4 metriä ja paksuudeltaan noin 5 senttimetriä. Palat toimivat yhdessä yhtenä valtavana peilinä, joka kokoaa kymmeniä miljoonia kertoja enemmän valoa kuin ihmissilmä.

Marc Cayrel, ESO:n ELT-optomekaniikan johtaja oli läsnä ensimmäisten peilipalojen valamisessa: "Oli mahtava tunne nähdä ensimmäiset palat onnistuneesti valettuina. Tämä on ELT-teleskoopille merkittävä virstanpylväs!"

Teleskoopin sekundääripeiliaihion tavoin SCHOTT valmistaa ELT:n pääpeilin palat vähän laajenevasta keraamisesta Zerodur©-materiaalista [1]. ESO on myöntänyt tälle saksalaiselle yritykselle sopimuksen ensimmäisten neljän ELT-peilin valmistamisesta. Peileistä käytetään nimikkeitä M1 - M4, joista M1 on pääpeili (eso1704).

Ensimmäiset palojen valamiset ovat tärkeitä, sillä niiden ansiosta SCHOTT:in insinöörit voivat tarkistaa ja parantaa valmistusprosessia sekä siihen liittyviä työkaluja ja menetelmiä.

Ensimmäisten kuuden palan valaminen on merkittävä virstanpylväs, mutta edessä on pitkä tie — kaikkiaan yli 900 palaa tulee valaa ja hioa (798 pääpeiliä varten ynnä varoiksi 133 lisää). Kun valmistus on täydessä vauhdissa, paloja valmistuu yksi päivässä.

Valamisen jälkeen peilipala-aihiot käyvät läpi hitaan viilennys- ja kuumennussarjan, minkä jälkeen ne hiotaan oikeaan muotoon ja kiillotetaan 15 nanometrin tarkkuuteen kautta koko optisen pinnan. Muotoilun ja kiillottamisen tekee ranskalainen yritys Safran Reosc, joka on myös vastuussa lisätestien tekemisestä (eso1717).

Lisähuomiot

[1] Zerodur© kehitettiin alunperin tähtitieteellisiä teleskooppeja varten 1960-luvun loppupuolella. Sillä on äärimmäisen alhainen lämpölaajenemiskerroin, mikä tarkoittaa sitä, että suuretkaan lämpötilavaihtelut eivät laajenna materiaalia. Kemiallisesti Zerodur© on hyvin resistanttia ja sitä voidaan hioa hyvin tarkkaan pinnanmuotoon. Varsinainen alumiinista tai hopeasta tehty heijastava pinnoite höyrystetään yleensä äärimmäisen tasaiselle pinnalle hieman ennen kuin teleskooppi alkaa toimintansa ja säännöllisin väliajoin sen jälkeen. Monet Zerodur©-peileillä varustetut, tunnetut teleskoopit ovat toimineet luotettavasti vuosikymmeniä, mukaanlukien ESO:n VLT-teleskooppi Chilessä.

Lisätietoa

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on yksi maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, ALMA-teleskoopin pääyhteistyökumppaneista. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT -teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Linkit

Sähköposti: mcayrel@eso.org

Puh.: +49 89 3200 6655
Matkapuhelin: +49 151 1537 3591
Sähköposti: rhook@eso.org

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1801.

Tiedotteesta