Kartoitusteleskoopit

Yksityiskohtaista taivaan kartoitusta

Kaksi uutta ja tehokasta teleskooppia, infrapuna-aallonpituuksia tutkiva VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) ja optinen VST (VLT Survey Telescope), ovat käytössä ESO:n Paranalin observatoriossa Pohjois-Chilessä. Niitä voidaan perustellusti kutsua maailman tehokkaimmiksi kuvaamiseen tarkoitetuiksi kartoitusteleskoopeiksi. Ne lisäävät huomattavasti Paranalin observatorion mahdollisuuksia uusien tieteellisten löytöjen tekemiseen.

Kierros Paranalin observatoriolla

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Klikkaa kuvaa päästäksesi virtuaalikierrokselle VLT-teleskoopille ja sen ympäristöön.

Suora lähetys VST-teleskoopilta (päivittyy päiväaikaan kerran tunnissa)

Vieraile Paranalin observatoriolla

Tiedettä kartoitusteleskoopeilla

Monet kiinnostavimmista tähtitieteen tutkimuskohteista – pienistä ja mahdollisesti vaarallisista maan lähelle tulevista asteroideista kaukaisimpiin kvasaareihin – ovat harvinaisia. Niiden löytäminen on kuin neulan etsimistä heinäsuovasta. Suurimmat teleskoopit, kuten ESO:n VLT (Very Large Telescope) sekä NASA:n ja ESA:n Hubblen avaruusteleskooppi, voivat tutkia vain hyvin pientä osaa taivaasta kerrallaan. VISTA ja VST sen sijaan on suunniteltu nopeaan suurten alueiden ja syvän avaruuden kuvaamiseen. VISTA:lla ja VST:llä suoritetaan par'aikaa yhdeksää tarkoin suunniteltua kartoitusta. Tuona aikana luodaan suuret kuvien ja kohdeluetteloiden arkistot, joita tähtitieteilijät tulevat hyödyntämään vuosikymmenien ajan. Kartoitusteleskoopit ovat tärkeässä asemassa valmisteltaessa tulevaisuuden työvälineitä, esimerkiksi ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope) ja James Webb -avaruusteleskooppia (James Webb Space Telescope JWST).

Kartoitusten tiedetavoitteet käsittä,vät nykyisen astrofysiikan kaikkein jännittävimpiä kohteita pimeän energian luonteesta Maapallon lähelle tulevien asteroidien muodostamaan uhkaan. Suuret tähtitieteilijäryhmät eri puolilla Eurooppaa suorittaa näitä kartoituksia. Jotkin kartoitukset kattavat suurimman osan eteläistä taivasta kun taas osa keskittyy pienempiin alueisiin.

Mielenkiintoiset, kartoitusteleskooppien havaitsemat kohteet tutkitaan tarkemmin viereisellä VLT-teleskoopilla ja muilla teleskoopeilla Maan pinnalla ja avaruudessa. Molemmat kartoitusteleskoopit ovat tähtitorneissaan lähellä VLT-teleskooppia ja jakavat samat poikkeuksellisen hyvät havainto-olosuhteet sekä erittäin tehokkaan käyttömallin sen kanssa.

Sekä VISTA että VST tuottaa valtavat määrät havaintoaineistoa. Yksi VISTA:n ottama kuva on kooltaan 67 megapikseliä ja VST:n OmegaCamin kuvat ovat 268 megapikseliä. Kaksi kartoitusteleskooppia tuottaa yhdessä paljon enemmän uutta materiaalia joka yö kuin kaikki VLT-teleskoopin havaintolaitteet yhteenlaskettuina. VST ja VISTA tuottavat yli 100 teratavua havaintoaineistoa vuodessa.

Lisätietoja ESO:n kartoitusteleskoopeista

Did you know?
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.