Pressmeddelande

Grönt ljus för att bygga E-ELT

4 december 2014

ESO:s styrande råd har gett klartecken [1] för bygget av E-ELT, European Extremely Large Telescope, i två etapper. Utgifter på omkring en miljard euro har godkänts för den första fasen. Det täcker kostnaden för ett fullutrustat, driftsatt teleskop om tio år med en uppsättning av kraftfulla instrument, och kommer att möjliggöra fantastiska vetenskapliga upptäckter kring exoplaneter, närliggande galaxers stjärninnehåll och det avlägsna universum. Kontrakten för teleskopets kupol och huvudbyggnad, ESO:s största hittills, placeras nästa år.

E-ELT kommer att bli ett 39-meters optiskt och infrarött teleskop som kommer vara beläget på Cerro Armazones i den chilenska Atacamaöknen, 20 kilometer från ESO:s Very Large Telescope vid Cerro Parranal. Det kommer att bli världens största “öga mot himlen”.

Tim de Zeeuw är ESO:s generaldirektör.

– Beslutet taget av rådet betyder att teleskopet nu kan byggas, och att större delen av det industriella byggnadsarbetet för E-ELT är nu fullt finansierat och kan fortsätta enligt planen. Arbetet vid toppen av Armazones i Chile har redan kommit långt och de närmaste åren kommer att bli väldigt spännande, säger han.

Byggandet av E-ELT godkändes av ESO:s styrande råd i juni 2012 förutsatt att kontrakt med ett värde av mer än 2 miljarder euro (drygt 18,5 miljoner kronor) kan bara beviljas efter att den totala kostnaden för teleskopet (1083 miljarder euro, eller drygt 10 000 miljarder kronor, utefter år 2012:s värden) är åtminstone finansierad till 90 procent. Ett undantag beviljades för anläggningsarbetet vid platsen, vilket påbörjades med ceremonin för markbrytningen i juni 2014 och gör framsteg.

Tills vidare har 10 procent av projektkostnaderna flyttats till den andra fasen. Efter Polens anslutning till ESO har de nuvarande finansieringsåtaganden till E-ELT nu nått mer än 90 procent av den totala kostnaden för den första fasen, som kommer att ge ett fullt fungerande E-ELT. Ytterligare åtaganden från det framtida medlemslandet Brasilien förväntas inom några år.

För att förhindra att projektet försenas har ESO:s råd bestämt att byggandet av den första fasen av 39-metersteleskopet nu kan påbörjas. Finansieringen inkluderar kontrakt för teleskopets kupol och huvudstruktur – de största i ESO:s historia – som kommer att delas ut under senare delen av 2015 och som leder till byggandet av ett fullt fungerande E-ELT.

Bland teleskopets komponenter som ännu inte har finansierats finns delar av det adaptiva optiska systemet, en del av arbetet med instrumenten till teleskopet, de inre fem ringarna av segment till teleskopets huvudspegel (210 spegelsegment) och en extra uppsättning av primära spegelsegment som behövs för mer effektivt användande av teleskopet i framtiden. Byggandet av dessa komponenter, vars senareläggning inte minskar de utomordentliga vetenskapliga prestationer som teleskopet redan kommer att uppnå vid slutet av första fasen, kommer att godkännas när ytterligare finansiering blir tillgänglig. Detta inkluderar bidrag som förväntas från den kommande medlemsstaten Brasilien.

För mer information kan du läsa mer under Frågor och svar om E-ELT samt en artikel i Messenger som förklarar mer kring detaljerna.

– De finansiella medel som nu bekräftats kommer att möjliggöra byggandet av ett fullt fungerande E-ELT som kommer att vara den mäktigaste av alla extremt stora teleskopsprojekt som för närvarande planeras, med ett överlägset ljusinsamlingsområde och instrumentering. Det kommer att möjliggöra den första karaktäriseringen av jordlika exoplaneter, studier av de upplösta stjärnpopulationer i närliggande galaxer samt ultrakänsliga observationer av det djupa universum, avslutar Tim de Zeeuw.

[1] Beslutet behövde tio godkännande röster (från totalt fjorton). Beslutet fick elva godkännande röster till slut. Tre av de fjorton rösterna är ad referendum-röster, vilket innebär att de ska ses som preliminärt positiva men behöver bekräftas av respektive styrande myndighet i dessa tre medlemsstater innan nästa rådsmöte. När de bekräftas, innebär det att rådets beslut är enhälligt.

Mer information

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av det europeiska extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

Länkar