Pressmeddelande

Italiens premiärminister besöker Paranalobservatoriet

26 oktober 2015

Den 24 oktober 2015 besökte italiens premiärminister Matteo Renzi ESO:s Paranalobservatorium i Atacamaöknen i norra Chile. Han togs på en rundtur genom ESO:s världsledande astronomiska anläggningar av ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw.

Italiens premiärminister hade sällskap av statssekreteraren för utlandsfrågor, Mario Giro, och italiens ambassadör i Chile, Marco Ricci. Också närvarande var andra italienska regeringstjänstemän samt Gloria Navarrete, protokollchef vid Chiles utrikesdepartement och Chiles ambassadör i Italien, Fernando Ayala.

Premiärminister Renzi och hans följe välkomnades av ESO:s generaldirektör, Tim de Zeeuw, och ELT:s programdirektör, som agerade värdar och följde sällskapet under deras rundtur.

Det är med stor glädje jag välkomnar premiärminister Renzi till Paranalobservatoriet. Italien har varit medlemsland i ESO i 33 år och den italienska industrin har gjort enorma bidrag till organisationen: VLT:s teleskophöljen som vi ser här byggdes i Italien. Landets mycket aktiva forskarkår inom astronomi är också i framkant när det gäller att utnyttja ESO:s anläggningar för att bedriva världsledande forskning, säger Tim de Zeeuw.

De framstående gästerna fick se öppnandet av kupolerna hos de fyra VLT enhetsteleskopen när de förbereddes för nattens observationer. De fick också se VLT:s kartläggningsteleskop, som konstruerades och byggdes i Italien, och åt sedan vid Paranals prisbelönta Residencia, observatoriets forskarhotell och administrationsbyggnad

Italienska ingenjörer astronomer är också för närvarande starkt engagerade i konstruktionen och bygget av European Extremely Large Telescope (E-ELT), som kommer att bli världens största teleskop för synligt och infrarött ljus. Projektledaren för E-ELT, Robert Tamai, är också italiensk medborgare. Premiärministern och hans följe fick se platsen där E-ELT nu byggs vid Cerro Armazones, bara 20 kilometer från Paranal.

Planerna för premiärministerns besök till observatoriet tillkännagavs första gången juni 2015 i Milan vid Expo Milano — en världsutställning med deltagare från fler än 140 länder och dussintals organisationer. ESO deltog med stöd till astronomirelaterade aktiviteter och visade upp Chiles spektakulära natthimmel i ESO:s Ultra HD-filmer.

ESO:s Paranalobservatorium ligger cirka 130 kilometer söder om Antofagasta, i hjärtat av Chiles Atacamaöken. Beläget på 2635 meters höjd är Paranal en av de bästa platserna på jorden för vetenskapliga observationer av universum. Med de fyra 8,2-meters enhetsteleskopen och de fyra 1,8-meters hjälpteleskopen i Very Large Telescope (VLT) — världens mest avancerade optiska instrument som är dedikerad till astronomiforskning — samt kartläggningsteleskopen VISTA och VST, är Paranal världens mest produktiva markbaserade astronomiska observatorium.

Mer information

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 16 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det europeiska extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.