Pressmeddelande

Jupiter väntar på Juno

Spektakulära bilder från VLT på Jupiter bara dagar innan rymdfarkosten Juno anländer

27 juni 2016

För att förbereda för ankomsten av NASA:s rymdfarkost Juno har astronomer använt ESO:s Very Large Telescope för att ta spektakulära nya infraröda bilder av Jupiter. De utgör en del av en kampanj för att skapa högupplösta kartor av den stora planeten. Dessa observationer kommer informera Juno om vad för jobb den ska göra under de kommande månaderna, genom att hjälpa astronomer att bättre förstå gasjätten inför Junos närkontakt med planeten.

Ett forskarlag som leds av Leigh Fletcher vid University of Leicester i Storbritannien presenterar nya bilder på Jupiter vid Royal Astronomical Societys Nationella astronomimöte i Nottingham, Storbritannien. De togs av instrumentet VISIR vid ESO:s Very Large Telescope, och de nya bilderna utgör en del av en fokuserad insats för att förbättra vår förståelse av Jupiters atmosfär innan NASA:s rymdfarkost Juno [1] anländer i juli.

Kampanjen har involverat flera teleskop som är baserade i Hawaii och Chile, samt bidrag från amatörastronomer från hela världen. Kartorna ger oss inte bara en ögonblicksbild av planet, men avslöjar också hur Jupiters atmosfär har skiftat och ändrat sig under månaderna innan Junos ankomst.

Rymdfarkosten Juno skickades upp 2011, och har färdats nästan tre miljarder kilometer för att nå Jupiter och dess månar. Rymdfarkosten kan samla in data utan de begränsningar som påverkar teleskopen på jorden, och med det i åtanke, är det kanske förvånande att den markbaserade kampanjen var så viktig.

Leigh Fletcher förklarar betydelsen av den här forskningen är för att förbereda för Junos ankomst.

– Dessa kartor kommer att hjälpa oss måla upp scenen för vad Juno kommer se under de kommande månaderna. Observationer i olika våglängder av infrarött ljus gör det möjligt för oss att pyssla ihop en tredimensionell bild av hur energi och material transporteras uppåt genom atmosfären, säger han.

Att fånga skarpa bilder genom jordens kontinuerligt skiftande atmosfär är en av de största utmaningarna för markbaserade teleskop. Denna inblick i Jupiters egna turbulenta atmosfär, fylld med kalla gasmoln, var möjligt tack vare en teknik som kallas “lucky imaging”. Sekvenser av mycket korta exponeringar togs av Jupiter med VISIR, vilket producerade tusentals av enskilda bilder. De mest lyckade exponeringarna, där bilden är minst påverkade av atmosfärens turbulens, väljs och resten kastas. De utvalda bilderna justeras och kombineras för att skapa imponerande slutbilder som den som visas här.

Glenn Orton, ledare av den markbaserade kampanjen som stödjer Junos uppdrag, förklarar vidare varför dessa förberedande observationer från jorden är så värdefulla.

– Den kombinerade ansträngningen från ett internationellt team av amatörer och professionella astronomer har gett oss ett oerhört rikt flöde av data under de senaste åtta månaderna. Tillsammans med de nya resultaten från Juno, kommer framförallt våra mätningar med VISIR att göra det möjligt för forskare att karaktärisera Jupiters globala temperaturstruktur, dess molntäcke och fördelning av gasämnen, förklarar han.

Det moderna Junos uppdrag för att avslöja den mäktiga Jupiter kommer att medföra nya och efterlängtade resultat, men dess väg har förberetts av markbaserade insatser här på jorden.

[1] Rymdfarkosten Juno fick sitt namn efter den mytologiska frun till guden Jupiter. Precis som hans planetmotsvarighet, skylde Jupiter sig i moln för att dölja sina ofog. Bara Juno kunde se igenom dem och upptäcka hans sanna natur.

Mer information

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 16 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det europeiska extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

Länkar