Meddelande

ESO signerar avtal om ANDES-instrumentet för ELT

5 juni 2024

I dag har ESO signerat ett avtal med ett internationellt konsortium av institutioner som designar och konstruerar ANDES, ArmazoNes high Dispersion Echelle Spectrograph, ett instrument som kommer att installeras på ESO:s Extremely Large Telescope (ELT). ANDES kommer att användas för att söka efter tecken på liv på exoplaneter och söka efter de allra första stjärnorna. Det kommer också att användas för att utröna potentiella variationer hos fysikens grundläggande konstanter och mäta accelerationen hos universums expansion.

Samarbetsavtalet undertecknades av ESO:s generaldirektör Xavier Barcons och Roberto Ragazzoni, ordförande för Italiens nationella institut för astrofysik (INAF), den institution som leder ANDES-konsortiet. Vid undertecknandet deltog även Sergio Maffettone, Italiens generalkonsul i München, och INAF:s Alessandro Marconi, ANDES forskningsledare, liksom andra representanter från ESO, INAF, ANDES-konsortiet och Italiens konsulat i München. Undertecknandet ägde rum vid ESO:s högkvarter i Garching, Tyskland.

ANDES, tidigare känd som HIRES, är en kraftfull spektrograf: ett instrument som delar upp ljuset i dess komponentvåglängder och gör det möjligt att bestämma viktiga egenskaper hos astronomiska objekt, som deras kemiska sammansättning. Instrumentets våglängdsprecision i ljusets synliga och nära infraröda områden blir högre än för någon annan spektrograf och kommer, när det arbetar tillsammans med det kraftfulla spegelsystemet i ELT, att möjliggöra forskning inom flera av astronomins områden.

"ANDES är ett instrument med en enorm potential att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter som på en grundläggande nivå kan påverka vår uppfattning om universum långt bortom forskarsamfundet", säger Marconi. Céline Péroux, projektforskare i den ESO-grupp som följer utvecklingen av ANDES, tillägger att forskningsområdena sträcker sig "från att potentiellt upptäcka livssignaturer hos andra världar och identifiera den allra första generationen av stjärnor, till att studera möjliga varationer hos fysikens grundläggande konstanter.”

ANDES kommer att genomföra detaljerade undersökningar av atmosfärerna hos jordliknande exoplaneter, vilket gör det möjligt för astronomer att söka efter livstecken. Den kommer också att kunna analysera kemiska grundämnen i avlägsna objekt i det tidiga universum, och blir därmed sannolikt det första instrumentet som kan upptäcka signaturer av Population III-stjärnor, de första stjärnorna som föddes i universum. Dessutom kommer astronomer att kunna använda ANDES-data för att undersöka om fysikens grundläggande konstanter varierar i tid och rum. Dess omfattande data kommer också att användas för att direkt mäta accelerationen hos universums expansion, ett av de mest trängande kosmologiska mysterierna.

ESO:s ELT konstrueras för närvarande i Atacamaöknen i norra Chile. När observationerna inleds senare detta decennium kommer ELT att vara “världens största öga” mot himlen, och markerar därmed en ny era för markbaserad astronomi.

Mer information

ANDES-projektet utvecklas av ett internationellt konsortium bestående av forskningsinstitut i 13 länder. Dessa är:

• Brasilien: Board of Stellar Observational Astronomy, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Observatório Nacional.
  • Canada: Observatoire du Mont-Mégantic and the Trottier Institute for Research on Exoplanets, Université de Montréal.
  • Danmark: Instrument Centre for Danish Astrophysics on behalf of Niels Bohr Institute, Aarhus University, Danmarks Tekniske Universitet.
  • Frankrike: Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) on behalf of Observatoire de la Côte d’Azur, Université Côte d’Azur (LAGRANGE), Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Aix-Marseille Université, Centre National d’Etudes Spatiales (LAM), Institut de Recherche en Astrophysique et Planetologie, Université Toulouse III-Paul Sabatier (IRAP),  Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, Université Grenoble-Alpes (IPAG), Laboratoire Univers et Particules de Montpellier, Université de Montpellier (LUPM), Institut d’Astrophysique de Paris, Sorbonne Université (IAP), Laboratoire de Météorologie Dynamique, Ecole Normale Supérieure, Ecole Polytechnique, Sorbonne Université (LMD).
  • Tyskland: Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP), Institut für Astrophysik und Geophysik, Georg-August-Universität Göttingen (IAG), Atmospheric Physics of Exoplanets Department, Max-Planck-Institut für Astronomie Heidelberg (MPIA), Zentrum für Astronomie, Universität Heidelberg (ZAH), Thüringer Landessternwarte Tautenburg (TLS), Hamburger Sternwarte, Universität Hamburg (UHH).
  • Italien: INAF, Istituto Nazionale di Astrofisica (Lead Technical Institute).
  • Polen: Nicolaus Copernicus University in Torun.
  • Portugal: Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (IA) at Centro de Investigaço em Astronomia/Astrofísica da Universidade do Porto (CAUP), Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço at Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências (FCiências.ID)
  • Spanien: Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC); Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC, Spain) on behalf of Instituto de Astrofísica de Andalucía (IAA), Centro de Astrobiología de Madrid (CSIC-INTA).
  • Sverige: Lunds universitet, Stockholms universitet, Uppsala universitet.
  • Schweiz: Département d’Astronomie, Université de Genève; Weltraumforschung und Planetologie, Physikalisches Institut, Universität Bern.
  • Storbritannien: Science and Technology Facilities Council, United Kingdom Research and Innovation on behalf of Cavendish Laboratory & Institute of Astronomy, University of Cambridge; UK Astronomy Technology Centre; Institute of Photonics and Quantum Sciences, Heriot-Watt University.
  • USA: Department of Astronomy, University of Michigan.

Länkar