Komunikat prasowy

Uroczystość z okazji wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT)

Rozpoczęcie budowy kopuły i teleskopu ELT

26 maja 2017

Dzisiaj odbyła się uroczystość z okazji wmurowania kamienia węgielnego dla Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Wzięła w niej udział Prezydent Chile, Michelle Bachelet Jeria. Uroczystość odbyła się w Obserwatorium Paranal, należącym do ESO, w północnym Chile, blisko miejsca, w którym stanie przyszły gigantyczny teleskop. Ten ważny etap oznacza rozpoczęcie budowy kopuły i głównej struktury największego teleskopu optycznego świata i rozpoczęcia nowej ery w astronomii. Uroczystość dotyczyła także podłączenia obserwatorium do chilijskiej narodowej sieci elektroenergetycznej.

Prezydent Bacheletę gościli dzisiaj Tim de Zeeuw, Dyrektor Generalny ESO, Roberto Tamai, Kierownik Programu ELT oraz Andreas Kaufer, Dyrektor Obserwatorium La Silla Paranal. Obecni byli także Aurora Williams, Minister Górnictwa, Luis Felipe Céspedes, Minister Ekonomii oraz Andrés Rebolledo, Minister Energii. W ceremonii wzięło udział także wielu dostojnych gości z Chile i innych krajów, reprezentujących rządy i firmy przemysłowe, a także naukowcy i inżynierowie z ESO oraz przedstawiciele lokalnych i międzynarodowych mediów [1].

W programie uroczystości było zaplombowanie kapsuły czasu przygotowanej przez ESO. Umieszczono w niej plakat ze zdjęciami obecnych pracowników ESO i kopię książki opisującej przyszłe cele naukowe teleskopu. Okładkę kapsuły stanowi wygrawerowany sześciokąt wykonany z Zeroduru, w skali jednej piątej modelu jednego z segmentów zwierciadła głównego ELT.

W swoim przemówienie Prezydent podkreśliła: „Wraz z symbolicznym rozpoczęciem prac konstrukcyjnych, budujemy tutaj coś więcej niż teleskop: to jedna z najwspanialszych prezentacji możliwości naukowych i technologicznych oraz niesamowitego potencjału współpracy międzynarodowej”.

Tim de Zeeuw podziękował Prezydent i jej rządowi za nieustanne wsparcie ESO w Chile i za ochronę unikatowego chilijskiego nieba: „ELT da nam odkrycia, których nie możemy sobie dzisiaj wyobrazić i na pewno zainspiruje wielu ludzi na całym świecie do zwrócenia uwagi na naukę, technologię i nasze miejsce we Wszechświecie. Przyniesie wielkie korzyści Krajom Członkowskim ESO, Chile i całemu światu.”

Patrick Roche, Przewodniczący Rady ESO, dodał: To krok milowy w historii ESO. ELT będzie najpotężniejszym i najambitniejszym teleskopem swojego typu. Dotarliśmy do tego punktu dzięki wysiłkom wielu ludzi z Krajów Członkowskich ESO, z Chile i innych miejsc, w ciągu wiele lat. Dziękuję im wszystkim i jestem zadowolony widząc wielu z nich na dzisiejszej uroczystości, świętujących to wydarzenie."

Dzięki 39-metrowemu głównemu zwierciadłu, Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) będzie największym optycznym/podczerwonym teleskopem na świecie i przeniesie inżynierię teleskopów na nowe terytoria. Będzie pracował w gigantycznej obracającej się kopule o średnicy 85 metrów – porównywalnej z obszarem boiska piłkarskiego.

Rok temu ESO podpisało kontrakt z ACe Consortium, obejmującym Astaldi, Cimolai i podwykonawcę EIE Group, dotyczący budowy kopuły i głównej struktury teleskopu (eso1617). Był to największy kontrakt przyznany przez ESO i największy kontrakt w historii astronomii naziemnej. Wmurowanie kamienia węgielnego oznacza, że budowa kopuły i struktury teleskopu ELT została oficjalnie rozpoczęta [1].

Uroczystość podkreśla także podłączenie obszarów Cerro Paranal i Cerro Armazones chilijskiej narodowej sieci elektroenergetycznej. Połączenie to, możliwe dzięki silnemu wsparciu od chilijskiego rządu, jest zarządzanie przez Grupo SAESA. Nowe połączenie obniży koszty i da większą stabilność, a także zmniejszy produkowaną przez obserwatorium emisję dwutlenku węgla.

ELT to najnowszy z wielu projektów ESO, które odniosły korzyści z nieustającego od ponad pół wieku wsparcia od rządu Chile jako kraju goszczącego ESO. Silne wsparcie ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Energii i Narodowej Komisji Energii (CNE) było kluczowe w ustanowieniu połączenia obserwatoriów z siecią elektroenergetyczną.

Teren, na którym powstanie ELT, został darowany prze rząd Chile i jest otoczony przez kolejne koncesje ziemi, aby chronić przyszłe działanie teleskopu od różnych zakłóceń – przyczyniając się do utrzymania przez Chile statusu astronomicznej stolicy świata.

ELT będzie największym „okiem” skierowanym kiedykolwiek w niebo i może  zrewolucjonizować nasze spojrzenie na Wszechświat. Zmierzy się z szerokim zakresem naukowych wyzwań, w tym badaniami planet podobnych do Ziemi w poszukiwaniu oznak życia, poznawaniem natury ciemnej energii i ciemnej materii, czy obserwowaniem wczesnych etapów ewolucji Wszechświata w poszukiwaniu naszych kosmicznych korzeni. Wzbudzi też nowe pytania, których nie umiemy postawić dzisiaj, a także poprawi życie tutaj na Ziemi, dzięki nowym technologiom i przełomom w inżynierii.

Pierwsze światło ELT zostało zaplanowane na rok 2024. Wmurowanie kamienia węgielnego symbolicznie oznacza świt nowej ery w astronomii.

Uwagi

[1] Uroczystość była planowana na Cerro Armazones, ale została przeniesiona do hotelu Paranal Residencia z powodu silnych wiatrów.

[2] Kopuła będzie mieć masę całkowitą 5000 ton, a montaż teleskopu i struktura tuby łącznie ponad 3000 ton. Obie struktury są dużo większe niż kiedykolwiek budowane dla teleskopów optycznych/podczerwonych, a obecnie istniejące są w porównaniu do nich małe. Czyni to ELT prawdziwie największym okiem świata na niebo.

Więcej informacji

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Wspiera je 16 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada teleskop VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest głównym partnerem ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. Z kolei na Cerro Armazones, niedaleko Paranal, ESO buduje 39-metrowy teleskop ELT (Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.

Linki