Pressmeddelande

En färgglad samling av medelålders stjärnor

26 november 2014

MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile har fångat en färgrik vy av den ljusa stjärnhopen NGC 3532. Några av stjärnorna lyser med en het blå nyans, men många av de mest massiva stjärnorna har utvecklats till röda jättar och glöder med ett starkt brandgult sken.

NGC 3532 är en ljus öppen stjärnhop som ligger drygt 1300 ljusår bort i stjärnbilden Kölen. Den är även känd som Önskebrunnshopen, eftersom den påminner om utspridda silvermynt som har kastats ner i en brunn. Vissa kallar den också Fotbollshopen men hur lämpligt det är som namn beror på vilken sida av Atlanten du bor på. Den fick det namnet på grund av sin ovala form, vilket invånare i länder där man spelar rugby istället kan tycka att hopen istället efterliknar en rugbyboll.

Denna ljusa stjärnhop är synlig med blotta ögat från den södra hemisfären. Den upptäcktes av den franska astronomen Nicolas Louis de Lacaille under hans observationer i Sydafrika 1752 och katalogiserades tre år senare. Den är en av de mest spektakulära öppna stjärnhoparna på himlen.

NGC 3532 täcker ett område på himlen som är nästan dubbelt så stort som fullmånen. John Herschel beskrev under 1830-talet att han observerade “många eleganta dubbelstjärnor” i hopen under sin vistelse i Sydafrika. Av ytterligare historisk betydelse, och mer nyligen, så valdes NGC 3532 den 20 maj 1990 till det första objektet som observerades med NASA/ESA:s Hubble Space Telescope.

Den här grupperingen av stjärnor är ungefär 300 miljoner år gammal. Det betyder att den är medelgammal i jämförelse med andra öppna stjärnhopar [1]. Stjärnorna i hopen som började med medelstora massor skiner fortfarande starkt med ett blåvitt sken, men de mer massiva stjärnorna har redan tömt ut sina förråd av väte och har blivit röda jättar. Den här blandningen gör att hopen ser ut att innehålla en mångfald av både blå och orangea stjärnor. De allra tyngsta stjärnorna i den ursprungliga hopen har redan gått igenom sin korta med intensiva livscykel, och har redan sedan länge exploderat som supernovor. Det finns också flera mindre iögonfallande och mer ljussvaga stjärnor, med mindre massa, som har längre livslängd och som skiner i gult och rött. NGC 3532 består av totalt drygt 400 stjärnor.

Himmelsbakgrunden i den här delen av Vintergatan är alldeles packad med stjärnor. En del glödande röd gas är också synlig samt subtila stråk av stoft som blockerar ljuset från mer avlägsna stjärnor. Dessa stjärnor tillhör troligen inte stjärnhopen eftersom den är tillräckligt gammal för att redan för länge sedan ha lyckats rensa bort allt material i sin omgivning.

Den här bilden av NGC 3532 togs med kameran WFI (Wide Field Imager) vid ESO:s La Sillaobservatoriet under februari 2013.

[1] Stjärnor som är flera gånger tyngre än solen har en livslängd på bara några få miljoner år. Som jämförelse är solens förväntade livslängd drygt 10 miljarder år och lättare stjärnor förväntas leva flera hundra miljarder år - flera gånger längre än universums nuvarande ålder.

Mer information

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av det europeiska extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

Länkar